poniedziałek, 30 lipca 2018

Jak się nazywają mieszkańcy Olsztynka?


Bardzo lubię w czasie mazurskich wakacji odwiedzać Muzeum Budownictwa Ludowego – Park Etnograficzny w Olsztynku. Za każdym razem jestem zauroczona całokształtem i jakimś nowoodkrytym szczegółem.  Pamiętam jak któregoś roku moje serce i oczy podbiły kury. Koguty też. Co prawda  koguty to również kury, ale męskie. Gołoszyjki i inne. 

Jeśli chodzi o sam Olsztynek, to cóż, niestety podzielił w okresie drugiej wojnie światowej los większości mazurskich miast i został ogromnie  zniszczony. Na szczęście jest trochę miejsc godnych oglądania i tworzących nastrój miasteczka Można spacerować i podziwiać. I odwiedzić przy okazji sympatyczną cukiernio-kawiarenkę, czyli „Konfiturę”. Satysfakcja gwarantowana. Na dowód załączam zdjęcie.
W ogóle bym pewnie nie zawracała Wam głowy moimi wycieczkami do Olsztynka, gdyby nie pewien, nierozwiązany przy okazji tychże wycieczek,  problem: jak się nazywają mieszkańcy tego miasta? 
W kawiarni nie wiedziano. Zaczepieni  na ulicy mieszkańcy, w liczbie dwóch, wzruszyli ramionami. Pani sprzedająca bilety do muzeum też nie wiedziała.
I właśnie dlatego donoszę, że ja już wiem. W Olsztynku mieszkają olsztynczanie, olsztynczanka i olsztynczanin. Niech mieszkańcy ćwiczą wymowę tych nazw, bo sztuka to niełatwa.  
Przy okazji wiadomość dla mieszkańców Szczecinka: są szczecinczanami, czyli albo szczecinczanką, albo szczecinczaninem*.
Jednych i drugich, czyli i tych z Olsztynka, i tych ze Szczecinka, pozdrawiam. I gratuluję, bo w pięknych żyją miastach.
*Stosowne przymiotniki brzmią: olsztynecki –szczecinecki.                  

2 komentarze:

  1. Według mnie olsztynianie, podobnie jak mieszkańcy Olsztyna.
    Serdeczności

    OdpowiedzUsuń
  2. A jednak nie. Sprawdziłam w wiarygodnych źródłach i mówi się: olsztynczanie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń